Medmenneskelighet hvor er du?

Categories Blogg

En ting vi mennesker trenger mer av er å ta vare på hverandre, se hverandre, vise hverandre respekt, vise medmenneskelighet. Vi er flinke til å klage på helsesystemet men det er fint å klage på andre ikke sant? Hvis flesteparten i verden brydde seg om litt annet enn bare seg selv og sitt tror jeg ikke så mange hadde trengt hjelp. Samfunnet har blitt kaldt. Mye ensomhet. Så før man klager bør man se inn i seg selv. Ser jeg menneskene rundt meg? Smiler jeg til han eller hun på gata? Ber jeg de hjem på middag? Kan jeg gjøre noe for noen?

Unge i dag trenger å bli sett og føle at de tilhører verden. Det er et stort tall av mennesker rundt som holder på å slutte livet sitt. Kjenner flere unge under 25 år som snart ikke orker mer. Alt de trenger er å føle at de tilhører et sted. At voksne bryr seg, ser de og motiverer de.
Kan vi ikke sammen prøve å få samfunnet varmt igjen?♥️
Jeg vil ikke miste vennene mine, men tryggheten er for svak for unge i dag… Det er ikke alltid unge kriminelle som er utfordringen, det er voksne 30+ som sier sårende ting til andre.. tenk heller enn gang til før du sier noe. Du er den voksne.
For aldri har jeg fått så mange negative kommentarer etter pappa døde. Så mye umenneskelige kommentarer. Av 40+. La oss tenke litt. Jeg har heldigvis noen som kan fortelle meg at jeg er viktig men ikke alle har det. Noen trenger også mer voksne til å si det. Mange er yngre enn meg og får slike kommentarer daglig.

Jeg poster «håper du får en fantastisk dag» på tiktok og så vidt sorgen etter pappa døde. Jeg får mange kommentarer og meldinger av folk som sier at det var alt de trang å høre.. At de aldri har hørt at noen sier det før.. Jeg får spørsmål om bilde på gata. Det burde ikke være slik. Det bør være ord alle skal få.. viktigheten av at de er her og at de trengs. Ikke av psykolog men av medmennesker!!♥️ Av deg og meg. Så la oss forandre verden nå. Og dette her bør alle klare! Bare de små tingene og være litt mer ekte♥️

Ps: jeg mener at først hvis du prøver å være der for andre på en eller annen måte kan du klage♥️

3 kommentarer

3 thoughts on “Medmenneskelighet hvor er du?

  1. Jeg er styremedlem i organisasjonen Mental helse, -hvilket jeg vil tro du har hørt om..(?)
    Dette er jo landets største organisasjon innen helse, og med unges mentale tilstand som et av hovedsakene på agendaen i perioden vår 2023 -2024, vil det etter alt å dømme bedre situasjonen for denne gruppen.
    – Når det er sagt, så ramler jeg litt av lasset her i det du begynner med at vi skal bli flinkere å se- og ta vare på hverandre, for så å sette to grupper mot hverandre; De unge mot de eldre. For meg blir det en giftig generalisering, selv om det ikke er snakk om alle innenfor disse gruppene. Men ikke desto mindre, har tallet i passet fint lite å si i hht hvem som bedriver ‘trolling’.
    Samtidig er det nå en gang sånn at dersom en velger å satse på en eller annen form for nettutgivelse (blogg, SoMe, or whatever), krever det faktisk at en er rustet til å takle hets og ‘trolling’. Vi skulle alle ønske det lot seg gjøre å luke vekk dårlig oppførsel, men siden dette er noe som pr. i dag ikke lar seg gjøre, er dette faktisk noe vi er nødt til å forholde oss til. On the bright side, er de faktisk ganske så morsomme å deale med om du evner å ikke la det som sies gå inn på deg 😉

    1. Hei. Jeg tror alle kan bli bedre til å støtte ungdom. Også organisasjonen mental helse. Alle aldersgrupper er like viktig, men det er unge son skal overta. De trenger å få støtte og omsorg til dette.

      Ps; støtte fikk jeg på tiktok. Jeg opplever at unge ofte er bedre til å støtte hverandre og gi oppmuntrende kommentarer enn det voksne er både på sosiale medier og direkte kommunikasjon. Men unge opplever mye å bli kritisert slik jeg opplever og hører. Derfor tenker jeg at unge bør bli tatt vare på og hørt.

      F.eks har jeg opplevd at jeg har mista pappa. 60 åringer overtar min historie ved å si at de mistet pappaen sin for ett år siden. Det kan vel være enda mer sårbart og unaturlig å miste sine nærmeste når man er 24 år… Dette har skjedd i direkte kommunikasjon flere ganger og jeg har fått andre liknede henvendelser av folk over 40.

    2. Jeg opplever at din kommentar er på kanten av hersketeknikk på måten du åpner kommunikasjonen ved å bruke tittel og ved si «hvilket jeg vil tro du har hørt om..(?)

      Du antar uten å undersøke eller spørre hvilket er underlig i forhold til den organisasjonen du representerer.

      Det skal være lov å si sin mening uten å få hat..

      Mental helse bør være åpne for hvordan folk opplever ting og skal være en støtteorganisasjon.

      Om dette representerer deres organisasjon vurderer jeg sterkt å melde meg ut av mental helse og heller ikke å delta med innlegg som dikt. Håper dere tar bedre vare på deres unge medlemmer og viser mer medmenneskelighet enn denne kommentaren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *