Meg som liten har alltid vært mitt forbilde!

Categories Blogg

Når jeg var liten hadde jeg så mange drømmer. Jeg var virkelig så glad. Jeg gjorde det jeg hadde lyst til som oftest. Ikke alt kan vi gjøre slik som å spise sjokolade til frokost hver eneste dag eller dra på ferie hele tiden. Men jeg gjorde som oftest det jeg ville. Det er så mange som ikke har hatt en bra barndom. Det kan være mobbing, omsorgssvikt, vanskelig med barndommen med foreldre eller andre. Jeg selv hadde en utrolig fin barndom. Jeg følte meg elsket og akseptert på en utrolig måte. Jeg var trygg. Jeg hadde søsken og mamma og pappa som virkelig brydde seg om meg. Jeg elsket å prøve nye ting, og hvis jeg ikke fikset det var det latter av meg selv fra første øyeblikk. Men det skjer noe når vi blir ungdom og voksne. Vi slutter å tørre å prøve så mye nytt. Vi forstår at livet ikke alltid handler om oss.

Men oppskrift på en perfekt barneoppdragelse finner man nok aldri. Men for min del har det vært at de har vært der, og tørt å være voksne. De har tørt at jeg er uenig med dem. De har tørt å snakke om livet. Både positive og negative sider. De har tørt å snakke om det virkelige livet! Det har jeg virkelig satt pris på spesielt i ungdom og voksenalderen. At jeg virkelig kan spørre om alt, og ingen tanker er for dumme. Det er lov å feile og det er lov å gjøre riktig. Ingen mennesker gjør bare en av delene. Det er lov å falle, snuble og lov å få det til. Det har vært en trygghet for meg. Men det er ikke det jeg skal egentlig skrive om nå. 

Det jeg skal skrive om er at lille meg er virkelig et forbilde for meg fordi jeg opplevde mye. Familien og jeg fant på noe. Vi var på ferie til Kristiansand, Danmark og Frankrike. Vi trang ikke reise hele tiden så langt, men opplevelser er viktige, og har vært viktige for min del. 

Jeg husker spesielt en gang i Frankrike da vi skulle få en solseng på stedet vi var. Det var førstemann til mølla. Det var ikke lov å løpe, men gå fort. Mange var tilstede. Jeg var ganske rask som 12 åring og med litt stort konkurranseinstinkt fikk jeg solsengen. Det var bare morsomt egentlig. Fordi voksne mennesker som skal ha solseng kan være veldig bestemte. Vi ler av det den dag i dag. 

Eller den gangen jeg ble tegnet av en mann i Frankrike. Det er så spennende å oppleve nye kulturer. Men igjen det er ikke det jeg skal skrive om. Det er så oppløftende å se på en god periode av og til når jeg av og til kan være litt sliten eller nedfor. Det er faktisk fantastisk. Om det er en slalåmbakke, aketur eller å tenne lys til julebesøket kommer har det vært viktig. Eller en tur som jeg har tatt ut i skogen. Jeg forstår at ikke alle mennesker har det slik. Hver person har sin historie. Men av og til kan det hjelpe å se på en positiv tid der du virkelig var glad og drømme deg litt bort. Hvis ikke kan du prøve å skape minner enten med en venninne eller alene. Jeg må ofte være alene mye nå for jeg har eldre søsken. Da er det plutselig jeg som må la opplevelsene komme. Når ting ikke går så bra kan det være veldig morsomt det også når du ser tilbake på det. Kanskje en photoshoot kan være viktig. Kanskje en tur i skogen. Det er mye å gjøre, men det handler også mye om energi. Og det er ikke alltid enkelt å komme seg ut hvis man ikke har det så bra. Men hvis du klarer så prøv å finn på noe nytt enten inne eller ute. Du trenger ikke så ofte men 3 ganger i uken kanskje? Kanskje 1? Eller mer? For det er også viktig å skape minner i ungdoms og voksenalderen. Spesielt hvis man ikke har hatt det bra som barn. Gjøre hva? Det er et vanskelig spørsmål. Mange kan ha triggere overalt hvis man har hatt en vanskelig barndom, men det er å prøve noe nytt. Prøv frisbeegolf. Du trenger egentlig ikke kurver men bare en åpen plass der du bare kan kaste så langt du kan. Kanskje det får ut litt frustrasjon i blant? Prøv å tenk kreativt og finn på nye spill og konkurranser enten med venner eller med deg selv. Finn din egen ting selv om det er enklere sagt enn gjort. Lille meg var alltid et forbilde for meg fordi jeg prøvde alltid noe nytt, og det var ikke farlig om jeg ikke mestret det. Det er virkelig ikke sikkert at det blir bra med en gang. Og opplevelser er ikke alt. Men det kan kanskje lyse opp dagen litt mer enn vanlig. Om det er en tur i skogen, eller bare drømme deg litt bort som å tenke på en strand eller noe. Dette er en blogg for alle, dere som har det bra og dere som ikke har det så bra. For dere som leser dette, og trenger hjelp er ikke dette erstatning for hjelp, men en blogg der du kan høre mine tanker. En som skriver hver dag, og kan si at jeg er her for deg og jeg bryr meg om deg. Som virkelig gjør det. Vit at du er sterk! Du er modig! Det finnes ingen som deg. Og du er virkelig verdifull!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *